Home » Gamtamoksliniai tyrimai ir eksperimentai, atliekami bendradarbiaujant pradinių ir vyresniųjų klasių mokiniams

Gamtamoksliniai tyrimai ir eksperimentai, atliekami bendradarbiaujant pradinių ir vyresniųjų klasių mokiniams

Gamtamoksliniai tyrimai ir eksperimentai, atliekami bendradarbiaujant pradinių ir vyresniųjų klasių mokiniams

Aldona Klebonaitė, Panevėžio rajono Dembavos progimnazija, biologijos mokytoja, k.aldona@inbox.lt, gdembavosprogimnazija@gmail.com
Marytė Trinkūnienė, Panevėžio rajono Dembavos progimnazija, pradinių klasių mokytoja metodininkė, gmaryte.trinkuniene@gmail.com, dembavosprogimnazija@gmail.com
Almonė Šalkauskienė, Panevėžio rajono Smilgių gimnazijos biologijos mokytoja metodininkė, smilgene@gmail.com, rastine@smilgiai.panevezys.lm.lt
Regina Kavoliūnienė, Panevėžio rajono Smilgių gimnazijos pradinių klasių mokytoja metodininkė, regina.kavoli@gmail.com, rastine@smilgiai.panevezys.lm.lt


Jau keletą metų Panevėžio rajono Dembavos progimnazijoje sėkmingai vykdome mokinių gamtamokslinio ugdymo projektą „Eksperimentuojame kartu“, kuriame bendradarbiauja pradinių ir vyresniųjų klasių mokiniai. Apie šį projektą jau rašėme leidinyje Didaktika – Mokykla – Visuomenė. Šiais mokslo metais projekto veiklose pradėjo dalyvauti Panevėžio rajono Smilgių gimnazijos bendruomenė. Dalijamės mums gerai pavykusių bandymų, tyrimų ir eksperimentų aprašymais bei kita metodine medžiaga.


Eksperimentas Kirmėliukų šokis

Guminukų kirmėliukų saldainių eksperimentas, kuris tikrai sudomins vaikus. Sumaišius geriamąją sodą su actu, maži kirmėliukai pradės šokti. Tai nesudėtingas cheminis procesas, bet atrodo linksmai.

Jums reikės:

  • stiklinės,
  • geriamosios sodos,
  • acto,
  • pjaustymo lentelės,
  • peilio,
  • saldainių guminukų kirmėliukų,
  •  šilto vandens.

Tyrimo eiga. Guminukus perpjaukite išilgai  į dvi dalis. Į stiklinę įpilkite šilto vandens ir įdėkite 3 šaukštus geriamosios sodos. Įmeskite 6 guminukų juosteles, palaukite apie 15 minučių, kol ištirps soda. Dalis jos susigers į guminukus.  Kai vanduo stiklinėje bus skaidrus, užpilkite acto ir stebėkite, kaip kirmėliukai pradės raitytis. Sumaišius geriamąją sodą su actu, maži kirmėliukai pradeda šokti. Taip vyksta cheminis procesas, kai reaguoja šarminiai ir rūgštiniai tirpalai.


Augalų žiedų įvairovės tyrimas

Prieš atliekant tyrimą, vyresnieji mokiniai turi būti susipažinę su žiedo sandara. Bendro darbo pradžioje mokiniai suskirstomi į grupes. Kiekviena grupė gauna darbo lapą ir dirba savarankiškai. Baigusios darbą, grupės pristato savo rezultatus.

Darbo lapas


Dirvožemis ir sėja


Vitamino C kiekio nustatymas vaisiuose ir daržovėse

Vitaminas C – vienas geriausiai žinomų vitaminų, jo rūgštų skonį pažįstame nuo pat vaikystės. Jis „gerbiamas“ ne tik mūsų senelių ir mamyčių, bet ir gydytojų. Vitaminas C, arba askorbo rūgštis, pradžioje buvo vartojamas kaip vaistas skorbuto ligai gydyti, tuo paaiškinamas jo pavadinimas – askorbo rūgštis – rūgštis „nuo skorbuto“.

Pagrindinis vitamino C šaltinis – švieži vaisiai, daržovės ir uogos.

Priemonės: švieži vaisiai ir daržovės, plastikinė trintuvė, marlė, stiklinės, testinės juostelės vitamino C kiekiui matuoti.

Mes tyrimui naudojome šiuos  vaisius, daržoves bei laukinius valgomuosius augalus:  obuolius, vynuoges, kivius, kriaušes, mandarinus, apelsinus, mango, morkas, citrinas, pomidorus, burokėlius, juoduosius ridikus, krienus, dilgėles, garšvas.

Tyrimo eiga:

  • Plastikine trintuve sutarkuojami vaisiai ir daržovės.
  • Per marlę išspaudžiamos sultys ir supilamos į stiklines.
  • Testinėmis juostelėmis išmatuojamas vitamino C kiekis.
  • Sužinome, kiek vitamino C turi mūsų tiriami vaisiai ir daržovės.

Vaisius ir daržoves sutarkavome plastikine tarka ir išspaudėme sultis.

Išvados

  • Vitamino C turėjo visi mūsų tirti vaisiai ir daržovės, išskyrus morkas.
  • Daugiausia vitamino C turėjo garšvos, dilgėlės, citrinos, kiviai ir mandarinai.

Rekomendacijos

  • Vitamino C dienos norma yra 60 mg. Kad ją gautume, užtenka suvalgyti 100 mg garšvų, dilgėlių, citrinų, kivių, mandarinų.
  • Valgykite žalumynus, vaisius, daržoves. Būkite sveiki ir linksmi 🙂

Eksperimentai su kiaušiniu

Vienas sėkmingiausių bandymų, sudominęs visus jaunuosius tyrėjus.

Atsisiųsti visas skaidres


Triukas su vandeniu

Darbo eiga:

  1. Įstatykime stiklinę į plastmasinę dėžutę, pripilkime sklidiną
  2. Uždenkime stiklinę kartono lapu, prispauskime ir apverskime, laikydami virš dėžutės.

Ką pastebėjote?

………………………………………………………………………………………………………………………


Šilumos laidininkai

Tikslas – nustatyti geriausią šilumos laidininką iš 3 – plieninis, plastmasinis šaukštelis ir stiklinė lazdelė.

Hipotezė……………………………………………………………………………………………..

Darbo eiga:

  1. Prilipdyti sviestu prie šaukštelių vidurio ir lazdelės po žirnį vienodame aukštyje, sudėti į tuščią stiklinę.
  2. Pripilti stiklinę karšto vandens.

Išvada………………………………………………………………………………………………………..

 


Razinų šokis

Darbo eiga:

  1. Įpilkime į stiklines mineralinio vandens ir įmeskime keletą razinų.

Pastebėjau, kad

…………………………………………………………………………………………………………………….


Įsivertinimo lapų pavyzdžiai

Mano grupėje dirbo: ……………………………………………………………………………………

Mes tyrinėjome: ……………………………………………………………………………………………

Ką sužinojau naujo? ……………………………………………………………………………………

Ką sužinojau iš kitų grupių? ………………………………………………………………………

Norėčiau sužinoti: ………………………………………………………………………………………

Vardas, pavardė, parašas


Mano tėvelių nuomonė ir PASIŪLYMAI  (atliekant eksperimentus). Gal Jūs žinote kokį įdomų eksperimentą ir siūlytumėte mums atlikti?

………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Ačiū už bendradarbiavimą.

2 ir 6 klasės mokiniai,

mokytojos Aldona Klebonaitė, Marytė Trinkūnienė.


Literatūra

Smagūs bandymai vaikams. (2014). Vilnius: Naujoji Rosma.